Dunkirk filmmuziek nieuwe periode

Dunkirk, een nieuw moment in filmmuziek

De filmmuziek van de film Dunkirk (2017) een nieuwe mijlpaal?

Persoonlijk ben ik een grote fan van filmmuziek. Maar niet zo maar elke film. Voor mij is het belangrijk dat het goed klinkt, een mooi orkest gebruikt wordt en toegankelijk is qua orkestrale beleving. 

Wat bedoel ik met het laatste? Dat valt eigenlijk samen met de muziek uit de film Dunkirk. De film over de tweede wereldoorlog, waar zoveel over gesproken en geschreven werd. Ja, ik schrijf er ook nog over, maar dan uit een ander perspectief.

Hoewel de componist een van mijn favorieten is, Hans Zimmer, kan ik mij niet vinden in de muziek. Het is veel te veel elektronische muziek en veel te weinig orkestrale beleving. Voor het gemak heb ik de playlist hieronder gezet, zodat je het zelf kunt luisteren, en natuurlijk een eigen mening kunt vormen.

Zoals je kunt horen is er veel gebruik gemaakt van elektronische muziek. Iets wat ik niet echt kan waarderen als er vrijwel geen orkest meer te horen is, de orkestrale beleving. Dit kun je eveneens vinden in de muziek van de film Widows, ook van Zimmers hand.

Hans Zimmer heeft dat overigens wel veel gedaan. Denk bijvoorbeeld aan de muziek van Pirates of the Caribbean of The DaVinci Code. Ook heeft hij de muziek gemaakt voor Planet Earth II. Voor mij doet hij daar waar hij het beste in is. Epische muziek maken die echt goed tot de verbeelding spreekt!

De muziek in de film Dunkirk markeert voor mij dus echt een nieuwe tijd in de filmmuziek. Veel minder orkestmuziek, veel meer elektronische muziek, waar minder ritme en muziek in te vinden is. Het is veel meer een geluidskunst en sfeercreatie, dan een melodie vinden die tot de verbeelding blijft spreken, zoals de onderstaande. 

Of ik dit een vooruitgang in de muziek vind? Niet echt, ik vind het jammer dat de muziek een geluidskunst wordt. Past dit in de hedendaagse tijd? Dat denk ik wel. Of het lang blijft hangen? Geen idee. Het doet me denken aan het begin van de twintigste eeuw. De nieuwe hedendaagse klassieke muziek had het heel moeilijk om goed gewaardeerd te worden en dat speelt eigenlijk nog steeds wel een beetje. En ik ben benieuwd of dat ongeveer hetzelfde gaat worden voor deze nieuwe stijl filmmuziek.

Hoe ervaar jij de muziek, vind je het een vooruitgang, een achteruitgang, of hoort het gewoon bij de veranderde tijd? Laat gerust een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *